Четвер, 18.04.2024, 18:55
Вітаю Вас Гість | RSS

Методичне об'єднання вчителів гуманітарного циклу

Меню сайту
Зарубіжна лі-ра

«Методичний портал»

Виховна робота

«Методичний портал»

Форма входу
Block title
Оцініть мій сайт
Всего ответов: 146

Проект з української літератури

Проект

«Формування  морально-етичних цінностей учнів засобами українського пісенного фольклору на уроках української літератури»

 

На сучасному етапі розвитку освіти висуваються нові вимоги до організації навчально-пізнавальної діяльності учнів і педагогічної діяльності вчителів. Зміни в освітній політиці мають на меті формувати людину, яка хоче і вміє самостійно вчитися, сприймати інформацію, працювати з нею, сортувати її, осмислювати, аналізувати, творити. Учитель же спрямовує розумову діяльність учнів, залучаючи їх до діяльності через пізнання світу і реалізує цим найважливіший принцип гуманної педагогіки.

Дедалі більшої популярності набувають активні методи навчання, серед яких - метод проектів. Саме він забезпечує взаємодію учасників педагогічного процесу в умовах компетентніше орієнтованого навчання. Дає змогу визначити пріоритетну тему, мету та завдання, орієнтовані на нинішні та майбутні потреби, забезпечує чітку орієнтацію на кінцевий результат діяльності, спрямований на формування компетентної особистості не з енциклопедичною розвиненою пам'яттю, з гнучким розумом, з швидкою реакцією на все нове.

Розвиток творчого потенціалу людини, її тісний зв'язок з родиною, дбайливе формування національної самосвідомості особистості - основні завдання школи, спрямовані на вироблення життєвої позиції, на творення свого власного «Я». Родина, рід, родовід, народ - такий шлях розвитку кожної людини, формування її національної свідомості. Основними завданнями родинного виховання є створення атмосфери емоційної захищеності, тепла, любові, взаєморозуміння, чуйності, доброзичливості, належних умов для розвитку почуттів. Саме в родині повинно здійснюватися морально-етичне виховання, повага до жінки, почуття дружби, кохання, підготовка до подружнього життя. Необхідно формувати почуття господаря й господарської відповідальності; культивувати кращі риси української ментальності; утверджувати принципи загальнолюдської моралі

Проблема використання фольклору в навчально-виховному процесі школи має велике значення. Такі уроки відкривають перед дітьми дивовижний світ народної пісні з давніми й сучасними традиціями, а головне - вони збагачують душу і серце високими думками і глибокими почуттями вірності батьківській хаті, роду, маминій пісні, рідній землі.

Пісні - один з найпопулярніших жанрів народної поетичної творчості, який краще за всі жанри розкриває духовне обличчя простого народу. В народній ліриці визначне місце посідають родинно-побутові пісні, в яких відтворено майже всі важливі події та випадки з родинного життя , зокрема жіночої долі, стосунків батьків і дітей, сестер і братів. Актуальність цих проблем в родинно-побутових піснях треба розглядати з так званого впливу їх на формування людської моралі, рівня духовності її.

Програма з української літератури передбачає вивчення усної народної творчості в 5-10 класах, де розглядаються окремі жанри відповідно до вікових особливостей учнів.

Метою вивчення цих жанрів є ознайомити учнів з різновидами українських пісень і викликати бажання відновити давні народні звичаї, традиції; розкрити художні особливості їх, удосконалювати вміння виразно читати, будити почуття прекрасного.

На уроках усної народної творчості я звертаюся не тільки до теорії літератури щодо визначення поняття кожного з видів, жанрів усної народної творчості, а особливу увагу приділяю роботі з текстами, проводжу глибокий аналіз творів, залучаю дітей до пошуково-дослідницької та творчої роботи - створення проектів. Саме такий хочу запропонувати Вашій увазі.

 

Дослідницький проект

 

Етапи:

І та II етапи. Стратегія проекту та його планування.

На цих етапах були визначені тема, її актуальність, об'єкт, предмет та гіпотеза дослідження, мета роботи, її завдання, вид проекту, його тривалість.

Актуальність теми дослідження пов'язана з загальними тенденціями гуманізації суспільства, формування багатогранної розвинутої особистості, з процесами відродження національної культури, а також назрілою потребою ґрунтовно дослідити поетику українських народних пісень та своєрідність формування й розвитку образної свідомості українського народу.

Об'єктом нашого дослідження є пісенний фольклор українського народу.

 

Предметом дослідження - морально-етичний потенціал народної лірики та формування в учнів засобами пісенного фольклору системи морально-етичних цінностей та орієнтирів.

 

Мета роботи - дослідити формування в учнів морально-етичних цінностей засобами українського пісенного фольклору на уроках літератури.

 

Гіпотеза дослідження полягає в тому, що вивчення морально етичних норм українського народу під час викладання українського пісенного фольклору на уроках української літератури сприятиме формуванню в учнів морально-етичних цінностей, що сприятиме становленню духовно багатої особистості.

 

Завдання роботи:

  1. Простежити, як народнопісенна творчість впливає на формування моральних цінностей багатогранно розвинутої особистості.
  2. Зібрати матеріали, які допоможуть ознайомити учнів з традиційними морально-етичними нормами українців.
  3. Показати, як засобами народних пісень, виховати дівчат та юнаків в рамках народної моральності.
  4. Прагнути розвинути естетичні смаки учнів, прищепити їм любов до свого народу, рідної мови, її краси й неповторності, оскільки українська народна творчість протягом тисячоліть була чи не єдиним засобом узагальнення життєвого досвіду народу, втіленням народної мудрості, світогляду ідеалів, естетичних та етичних поглядів.

Формування груп для проведення дослідно-експериментальної роботи. Учні класу об'єдналися в групи (1-6 ).

 

 

 III етап. Реалізація проекту.

Розподіл обов'язків між членами груп:

1 - підготувати інформацію на тему: « Морально-етичні норми українців »;

2-3 - дослідити родинно-побутові пісні, в яких відображено першорядні ознаки людської вдачі; 4-5 - укладання збірок:

  • « Фольклор моєї родини »;
  • « Бабусина пісенна скарбничка »;
  • « Пісні, що мама співала мені»; -« Вірші про пісню »;
  • « Вислови відомих особистостей про пісню »;
  • «Прислів'я та приказки про спів і музику».

Повідомлення на тему:

- «Відображення географії і природного середовища в українських народних піснях»     

-«Господарство українців у народнопісенній творчості»;

  • «Відображення флори і фауни України в народній ліриці»;
  • «Народна мораль і етика українського народу».

 

Дослідно-пошукова робота учнів груп 1,2,3.

Практична діяльність учнів груп 4.5.6.

Аналіз та обробка інформації.

Виготовлення освітнього продукту.

Групи 1,2,3 - оформлюють матеріали у формі доповідей.

Групи 4,5,6 - укладають збірки та оформлюють повідомлення.

 

ІV етап. Підсумок проекту.

Оформлення результатів дослідження. Презентація. Слово керівника.

Прогнозування результатів. Виступи груп. Представлення матеріалів.

Оцінювання загального проекту.

 

Висновки: на основі проведеного дослідження українського народного пісенного фольклору можемо твердити, що пісенна творчість, орієнтована на сприйняття молодим поколінням, трансформує у своєму змісті кращі звичаєві морально-етичні, педагогічні національні традиції з метою формування носіїв національної культури, щоб забезпечити їх моральне здоров'я. Пісня - ефективний засіб українського народу щодо всебічно розвинутої особистості, засвоєння нею основ його духовності. Народна мораль, відображена у піснях, поєднує родинне виховання зі шкільним, є його основою і стрижнем, вона збагачує й оптимізує роботу вчителя-словесника разом зі своїми вихованцями.

 

Література

  1. Боплан Гійом Левассер де. Опис України. - Львів, 1990.
  2. Булашев І. Український народ. - К.: Довіра, 1992.
  3. Горленко В.Ф., Наулко В.І. Українське народознавство: зародження, розвиток, перспективи // Культура і побут населення України: Навчальний посібник. - К.: Либідь. 1983.
  4. Дей О. І. Поетика української народної пісні. - К.: Наук. Думка 1978.
  5. Нульда Г.А. Українська пісня в світі. - К.: Музична Україна, 1989.
  6. Стрюк Л.Б. Поетика пісенного фольклору Дніпропетровщина. // Культура Придніпровського регіону в контексті загальноукраїнської культури. -Дніпропетровськ, 1991.
  7. Стрюк М.І. Морально-етичні погляди українців та їх відображення в народнопісенній творчості Придніпров'я // Міжнаціональні відносини на Півдні України: історія та сучасність. - Запоріжжя, 1993.

 

Календар подій
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Пошук
Українська мова

«Методичний портал»

Іноземні мови

«Методичний портал»

Вчитель інфо

Copyright MyCorp © 2024