Урок з української мови 7 клас (фрагмент)
Тема: н і нн у прислівниках
Мета: пояснити правила написання прислівників з н і нн; формувати вміння визначати в словах орфограму «н і нн у прислівниках», обґрунтувати вибір написання; виховувати повагу до фольклору влучного поетичного слова; розвивати увагу, логічне мислення.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Культурологічна змістова лінія: фольклор українського народу.
Обладнання: мультимедіа, презентація, таблиця «Орфограми у прикметниках та прислівниках»
Епіграф уроку:
Народна пісне зоряно і вічно
Горить в моєму серці, не згаса.
Вона мене виводить на дорогу,
Вона мені просвітлює життя.
П. Тичина
Хід уроку
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.
1. Вчитель:
– Слова, спроектовані на екрані, будуть нашим епіграфом. Знайдіть прислівники, поставте до них питання (зоряно, вічно)
- Отож, сьогодні на уроці ми вивчаємо правила правопису н і нн у прислівниках; закріпимо знання практичними вправами.
2. На екрані слова:
сонний –
розніжений –
незрівнянний –
здоровенний –
Вчитель:
- На які питання відповідають ці слова, що це за частини мови?
- Поясніть, звернувшись до таблиці, чим зумовлене написання н і нн у прикметниках. А тепер спробуйте утворити від них прислівники.
- Діти, спробуйте сформулювати правило написання н і нн у прислівниках.
3. Робота з підручником:
Вчитель: - Прочитайте матеріал підручника з даної теми. Правопис яких слів, спроектованих на екрані, ми не пояснили:
(спросоння, попідвіконню, попідтинню, зрання, навмання)
- Ці слова – винятки, правопис яких потрібно запам’ятати. Запишіть їх у зошити.
4. Вчитель: «Обговорення проблеми в загальному полі»
- Як Ви розумієте зміст нашого епіграфа?
- поясніть правопис н і нн у прислівниках зоряно, вічно. Свою відповідь обґрунтуйте.
(робота в парах)
- Складіть речення з прислівниками зоряно, вічно.
5. Робота в групах
Вчитель: випишіть з рядків пісень, спроектованих на екрані, прислівники з орфограмою «н і нн у прислівниках»
Ой ти, коте, коточок,
Не ходи рано в садочок,
Не полохай дівочок,
Нехай зов’ють віночок.
Вийшли в поле косарі,
Косить ранком на зорі,
Ополудні гребли сіно
І в валочки клали щільно.
Грім котився поміж хмар –
Неприборканий владар!
А маленьке променя
В небі ходить навмання!
6. Робота в групах
Вчитель: Закінчіть фразеологізми одним словом – прислівником (з довідки), поясніть вивчену орфограму.
Повторення: Що називається фразеологізмами?
І група:
На широку ногу - …
Ні за цапову душу - …
ІІ група:
Як риба в воді - …
Як сніг на голову - …
ІІІ група:
З діда-прадіда - …
Лягати спати разом з курми - …
Довідка: рано, заможно, даремно, давно, вільно, неждано.
7. Лінгвістична гра (робота в малих групах)
Учні зачитують спростовані прислівники, пояснюючі в них написання «н і нн» (кожна з груп відповідає ланцюжком)
ІІІ. Підсумки уроку:
Рефлексія:
Продовжте речення:
«На сьогоднішньому уроці для мене було цікавим…»
« Н пишеться у прислівниках…»
«Нн пишеться у прислівниках…»
Оцінювання.
ІV. Пояснення домашнього завдання:
1. Опрацювати п. 13
2. Виконання вправи №216
3. Творче завдання: за опорними словами (зимно, морозно, сніжно, казково, біло) складіть твір-мініатюру «Зимова пісня».
|